2. DEBAT

Sense cap mena de dubte, ha estat un dels debats més intensos que he realitzat al llarg de la llicenciatura. Les múltiples i variades aportacions dels companys i companyes han contrubuït a prendre noves mirades sobre el cas estudiat. Concretament, aspectes que hom no s'havia plantejat, entre d'altres coses, per ignorància. En aquest sentit, els companys han estat font d'aprenentatge.
Les preguntes plantejades sobre el currículum i l'autoritat eren qüestions que no m'havia plantejat de forma tan directa i, sobretot, sistemàtica. Moltes de les aportacions introduïen elements nous per a mi, especialment al voltant del concepte d'educació intercultural, i de currículum inclusiu. Jo he mirat de fer lo propi.
El debat ha estat el mitjà ideal per qüestionar-se quina és la nostra postura davant els contextos multiculturals que ens trobem en educació (formal i no formal), i en la societat en general. I sobretot, quins són els constructes teòrics que s'amaguen darrera de cada posicionament.
Cal destacar la qualitat de les aportacions d'alguns companys i companyes, que més enllà de repetir conceptes o idees extretes de materials varis (que tampoc està malament), feien una reflexió crítica fins i tot d'aquells posicionaments més acceptats, a favor del currículum intercultural. Val a dir que moltes aportacions han estat repetides, reafirmant,-se però sense aportar res de nou. Ens alguns casos, només han estat opinions no fonamentades. Intervencions com aquestes últimes han fet més pessat el debat.
Per altra banda, el mínim de sis aportacions valoro que són massa intervencions. Sumat al fet de que no es podien fer fils de debat (p.ex: per temes tractats), en alguns moments ha estat dificultós seguir-lo. Una altra dificultat ha estat derivada del fet de participar sense llegir els mòduls (jo he acomplert amb aquesta premissa), però alhora aportar fonaments documentals a les aportacions. Ha costat perquè no hi havia coneixement previ sobre recursos al voltant de la interculturalitat. No obstant, crec que s'ha "solucionat".
L'última dificultat, si és que se'n pot definir d'aquesta manera, ha estat el fet d'haver de distingir el tema del contingut amb el de l'autoritat. Moltes de les reflexions que em sorgien en seguir el debat, eren qüestions plenament relacionades amb els dos temes. Finalment, em decantava per fer la intervenció en un dels dos. Encara que al debat ja apuntava que l'autoritat tenia a veure amb el tractament del currículum que es fa.
Un dels temes que no ha sortit al debat, o almenys no ha estat tractat a fons, ha estat la importància dels objectius curriculars i educatius com a elements definitoris del tractament del mateix currículum.
Per acabar, voldria destacar com s'han fet palés alguns prejudicis culturals en les intervencions, i el concepte de cultura. Per exemple, són múltiples les aportacions que relacionaven directament interculturalitat amb immigració, quan realment no cal que hi hagin immigrants per haver interculturalitat.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Dades personals

La meva foto
Sant Cugat del Vallès, Catalunya
Sóc Educador i Treballador Social, Estudiant de Psicopedagogia, el del mig de 4 germans, tinc 27 anys.