VALORACIÓ MATERIAL PAC3

A continuació teniu la meva avaluació de la Webquest: ¿En que nos parecemos?

El recurs analitzat el podem avaluar a dos nivells. Per una banda, els continguts que treballa al voltant de la Interculturalitat. I per altra banda, el format i estructura que presenta la WQ i la influència educativa que aquestes poden ocasionar en els alumnes.

El tema del recurs és la diversitat cultural, i està dirigit a grups d'alumnes d'ensenyament secundari on es vegin representades diferents cultures. Proposa una activitat de recerca d'informació al voltant de les diferents cultures representades a l'aula. No obstant, no aprofundeix amb alguna activitat que fomenti el diàleg intercultural, de forma que construeixin un marc comú de convivència. No obstant, val a dir que darrera l'activitat de coneixement de les altres cultures, es persegueix la finalitat pròpia de l'educació intercultural: reconèixer i acceptar el pluralisme cultural com una realitat social, contribuir a la instauració d'una societat d'igualtat de drets i equitat, i contribuir a l'establiment de relacions interétniques armonioses (Pagé, 1993).
No obstant, i tal com indicava a la fitxa descriptiva, considero que aquesta WQ per sí sola està orientada a un nivell d'interculturalitat d'intercanvi de coneixements, i que no s'emmarcarà en un model d'educació intercultural fort fins que no formi part d'una seqüència didàctica més àmplia i transversal que treballi el diàleg intercultural a partir dels coneixements treballats en aquesta mateixa WQ.

Sobre el format, el recurs que ens ocupa està, en general, ben presentat (colors, imatges) i escrit (només hi ha alguna falta d'ortrografia). Per avaluar-lo en el seu conjunt ens podem fer servir de les suggerencies FOCUS que Dodge fa per a la redacció de les WQ:

  • F de localitzar (find) llocs Web que siguin fabulosos.
  • O d'organitzar als estudiants i els recursos.
  • C de motivar (challenge) als estudiants a pensar.
  • U d'utilitzar tot el potencial del medi.
  • S de crear andamis (scaffold) per aconseguir expectatives

A la WQ s'han localitzat llocs Web que ofereixen la informació que cal per dur a terme l'activitat, sense publicitat, amb formats adients a l'edat dels participants, etc. Encara que resulten pocs, impossibilitant el contrast de diferents llocs.

Al llarg del procés, es van indicant les instruccions de cada activitat i la forma d'organitzar-se dels alumnes. Es tracta de fer un treball en grup, mitjançant un treball cooperatiu. No obstant, en algunes activitats, manca una guia a mode de suport, que ajudi al grup a organitzar-se per treballar els continguts de forma més efectiva.

Les activitats (jocs, cuina, disseny d'una revista) resulten motivadores, ja que fugen del que podrien ser activitats típiques del marc escolar. No obstant, el redactat de la WQ, i especialment la introducció, no resulta especialment motivador, ja que no exposa un repte o problema explícit als alumnes partint de la seva realitat, sinó que tracta el tema a treballar de forma genèrica. No és fins la Tasca que l'alumne por sentir-se més motivat per l'activitat, doncs ja pot anticipar el que haurà de fer. Sí trobem algunes frases que explícitament miren de motivar l'alumnat.

Respecte el potencial del medi i la creació d'andamis o suports, crec que és on la WQ queda més mancada. en tot moment queda molt clar què és el que els alumnes han de fer, però s'explicíten pocs reforços i suports encaminats al "com" ho han de fer, i en la guia didàctica tampoc s'explicita massa quin és el rol que hauria de jugar el professor en cada activitat.

Per últim, valorar positivament la rúbrica de l'avaluació, que explícita què és allò que s'espera de l'alumne en cada ús que en fa de la informació i els continguts.


BIBLIOGRAFIA
  • Beltrán, J. (2003). El nou valor de la diferència. En Beltrán, J., Crespo, R., Nicolau, A., i Pascual, J. (2003). Interculturalitat i educació. Barcelona: UOC.
  • Dodge, B (2001a). «FOCUS. Five Rules for Writing a Great WebQuest». Learning & Leading with Technology, vol. 28, núm. 8, p. 6-10 (Versió en línea a:
  • Muñoz, A. (2001). Enfoques y modelos de educación multicultural e intercultural. Madrid: Universidad Complutense de Madrid
  • Pagé, M. Courants d’idées actuels en éducation des clientèles scolaires multiethniques. Quebec: Conseil Supérieur de l’Éducation, 1993.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Dades personals

La meva foto
Sant Cugat del Vallès, Catalunya
Sóc Educador i Treballador Social, Estudiant de Psicopedagogia, el del mig de 4 germans, tinc 27 anys.