4. VALORACIÓ DE RECURSOS PER A LA INTERCULTURALITAT

A CONTINUACIÓ EXPOSO LA VALORACIÓ DE DOS WEBQUESTS DE COMPANYES DE L'AULA I LA VALORACIÓ DE LES PAC 2 I 3.

WQ: CONEGUEM-NOS MILLOR

http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3637&id_pagina=1

La Webquest presenta un format ordenat i un text entenedor i clar. La presentació de les informacions i instruccions és clara, enumerant els rols, les pases a realitzar en les activitats, etc.

La introducció presenta molt bé la tasca central i el punt de partida, justificació, de l’activitat global. De totes maneres, m’ha saltat a la vista la següent frase: “A l’Institut hi ha nois i noies que provenen de països de diferents continents i que per tant, tenen la seva pròpia cultura i tradicions. Ells ja estan aprenent i vivint a la nostra.” Es fa ús de “Ells”, com si els alumnes que venen de països diferents a Catalunya no fessin l’activitat. I en cas de que sí la facin, perquè se’ls tracte en tercera persona?
Per altra banda, s’explica que la tasca és en grup i cal distribuir diferents rols entre cada membre.

La tasca molt ben presentada, explícitant l’activitat i objectiu de la WQ.

En el procés, les activitats estan diferenciades segons el rol de cada membre. Així, no són conjuntes. Sinó que cada un fa una activitat de forma separada. Des d’aquest punt de vista, entenc que no hi ha un treball col·laboratiu de construcció de coneixement, o almenys no s’anima explícitament a fer-ho. També voldria destacar que totes les activitats diuen el què cal fer (buscar i explicar un conte, buscar i fer una recepta de cuina, etc.) però no s’ofereixen ajudes sobre el procés a seguir en la seva realització o explicacions de com es fa (per exemple, ús de tècniques de conta-contes).

En l’avaluació, s’explicita un procés d’avaluació continua i es parla d’un qüestionari incial d’avaluació del que no es té constància física en tota l’activitat. Per altra banda, a la graella de qualificació, els ítems a avaluar els trobo molt encertats. No obstant, alguns indicadors són excessivament subjectius, detallant de forma poc concreta el que s’espera de l’alumne. Fins i tot, en alguns casos, l’indicador és el mateix per a un “bé” que per a un “excel·lent”.

La conclusió sintetitza molt bé l’activitat els aprenentatges que aquesta pretén. Per la seva banda la Guia didàctica està molt ben presentada. Hi destaco la part de “suggeriments”, en que ofereix possibilitats de flexibilitzar l’activitat. També crec que podria haver-se el elaborat una proposta de temporalització més concreta, i afegir algunes idees de cara a guiar el rol del professor en la realització de les activitats.

A nivell de contingut, crec que l’activitat és una aposta pel coneixement de les diverses cultures, però no fa una proposta educativa que convidi al diàleg intercultural, sinó que només al coneixement mútu. Entenc que aquest és requisit per al diàleg, però no causa directa. Així, es podria complementar aquesta activitat amb una altra que potenciés el diàleg i la convivència intercultural de forma més explícita. De fet, la mateixa proposta metodològica de que cada membre fa una part del treball (i no tots col·laboren en cada part), no facilita o promou aquesta convivència o diàleg. Per tant, podem concloure que el nivell d’interculturalitat que es treball és baix o mig.


WQ: COM TRACTEN LA INTERCULTURALITAT LES SERIES DE TV?

http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3636&id_pagina=1

Valoro que és una Webquest molt ben plantejada per a treballar l’educació intercultural a l’ESO.
L’activitat parteix de, primer, un vídeo d’una sèrie de televisió per a adolescents, i segon, de les mateixes experiències dels alumnes en la seva relació entre iguals. Aquests dos elements són necessaris per poder facilitar un aprenentatge significatiu del diàleg intercultural i la resolució de conflictes, ja que es parteix de realitats pròpies dels destinataris de l’activitat.

Una altra característica fonamental de l’activitat és que els exercicis plantejats promouen la necessitat de la reflexió el voltant de la interacció intercultural, i alhora, fets com el video o el debat, obliguen a crear contextos de diàleg i creació de patrons de relació entre cultures que cerquin la resolució dels conflictes. Per tant, és una proposta d’educació intercultural en nivell alt, que promou la construcció d’un llenguatge cultural nou.

Com a aspectes a millorar, valoro que la introducció hauria d’anar dirigida en segona persona als alumnes, mirant de motivar més, i sense fer servir un llenguatge tan teòric o tècnic. Això també succeeix en la Tasca. Molt bé la rúbrica d’avaluació, per la concreció en els indicadors per a cada grau de qualificació.

VALORACIÓ DE LA PAC2 I LA PAC3

Valoraré les PAC diferencialment a nivell personal per després fer una valoració conjunta de cara a la tasca de psicopedagog.

La PAC2 de creació d’una Webquest m’ha semblat molt adient per diversos motius. Es tracta d’un format d’activitat nou, i que per a qui no tingui rebuig cap a les TIC pot resultar molt motivadora (és el meu cas). Era un recurs que no coneixia, i reconec que pensava que seria més senzill d’elaborar, però realment, si volem que la WQ resulti efectiva sobre els aprenentatges que cerquem que els alumnes construeixin, ha d’haver una ardua feina de reflexió i recerca d’informació. A més, resulta difícil a través d’un recurs en línia, controlar segons quines variables en els alumnes. En aquest sentit, trobo que el rol que juga el professor en la realització de les activitats de WQ són la meitat de l’èxit que pugui resultar. En aquí, els psicopedagogs tenim una responsabilitat.

La PAC3 ha resultat una eina molt adient per poder avaluar recursos en línia sota uns criteris específics. Entenc que un dels elements més importants i imprescindibles per l’avaluació (de recursos WEB, pràctiques escolars, llibres de text, etc.) és poder disposar d’uns indicadors i recull de criteris que guiïn la reflexió de l’avaluació, i ajudin a l’avaluador a posar la mirada en allò més important. En el cas de la PAC3 ho hem aprés amb recursos en línia que tenen a veure amb la interculturalitat. Ara ens podríem atrevir a adaptar la fitxa del professor Pere Marqués per avaluar altre tipus de recursos o altre tipus de continguts.

En les PAC2 i PAC3 de l’assignatura hem aprés a crear i analitzar, respectivament, materials en línia per poder treballar l’educació intercultural. Crec que les activitats les podem concebre en una doble línia.

Primerament, podem pensar que hem creat i analitzat materials en línia per poder aprendre més i millor sobre educació intercultural. En segon lloc, podem pensar que amb l’excusa d’aprendre sobre la inclusió del model intercultural en educació, hem aprés a crear i analitzar materials en línia. Què ha estat abans de què? Res. Ens trobem davant un procés bidireccional i simultani d’aprenentatge. És tracta d’un model plenament coherent amb un ús del currículum per competències que es conceben interrelaciondes i transversals. I un d’elles, pràcticament inherent als nostres temps: l’ús i optimitazió dels recursos que ofereixen les TIC.

Els psicopedagogs hem d’estar preparats per poder oferir serveis vers el desenvolupament d’aquestes competències. I per això resulta necessari l’aprenentatge, mitjançant la pràctica, de crear materials en línia i saber-los analitzar sota uns criteris concrets, i poder valorar la qualitat i influència educativa que aquests poden oferir.

Altra competència cabdal és la que té a veure amb l’ús d’habilitats per la convivència i la relació intercultural, ja que cada dia ens trobem contextos més multiculturals a les nostres aules (conseqüència directa de contextos socials multicuturals). Per això també pren sentit saber quins recursos, i a quin nivell, ens poden permetre el treball en aquesta competència.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Dades personals

La meva foto
Sant Cugat del Vallès, Catalunya
Sóc Educador i Treballador Social, Estudiant de Psicopedagogia, el del mig de 4 germans, tinc 27 anys.